donderdag 21 augustus 2014

Boodschappen zelf scannen

Handscanners
Bij een supermarkt hier in Dronten is het mogelijk om zelf je producten te scannen. Er staat bij de ingang een schap met handscanners. Zodra je via een touch screen aangeeft zo'n apparaat te willen gebruiken, wijst het systeem je een vrije scanner toe. Bij die scanner gaat een lampje knipperen. En dan, hup de winkel in. Als ik een product scan, zie ik de prijs en het saldo. Dat laatste is handig voor al die mutsen, die meer kopen dan hun portemonnee aankan. Scheelt weer aan wachttijden bij de kassa's en producten die weer terug moeten in het schap. De gescande producten kan je direct in je boodschappentas deponeren. Maar de meeste klanten gebruiken toch liever een wagentje of mandje. Dat is vertrouwd. Ik geef toe, direct de producten in mijn tas stoppen geeft me een wat vreemd gevoel. Alsof ik proletarisch aan het winkelen ben. Er is een speciale kassa waar de handscanner wordt uitgelezen. De supermarkt stel wel dat er steekproeven gehouden mogen worden, om te controleren of ik alle producten correct gescand heb. Wanneer dat gebeurt wordt automatisch door het kassasysteem aangegeven. Willekeurig dus.  Dit keer geen signaal. De medewerkster kijkt mij recht in de reebruine ogen en constateert dat ik betrouwbaar ben. Niet alle producten worden door de scanner herkend. Die moet ik even apart melden bij de kassa. Vervolgens vindt de betaling plaats.
Op zich is het een leuk systeem, dat vooral voor de super zelf erg interessant is. Immers het werk aan de kassa wordt verlegd naar de klant.