woensdag 13 augustus 2014

Disproportionele en selectieve bewogenheid (1)

Ingezonden

Sorry mensen, het stukje “Disproportioneel juichen” komt later want ik heb even niet goed opgelet bij de volgorde van mijn teksten.
De Belgische premier Elio Di Rupo veroordeelt het 'volledig disproportionele gebruik van geweld door de Israëlische troepen’. “Volledig”; alsof ‘gewoon’ disproportioneel geweld niet al erg genoeg is. Die Roepo kan wel wat ‘Roepen’ maar dat helpt natuurlijk niet want de halve wereld roept dat ook en houdt het hart vast bij het zien van al het geweld over en weer, vanuit de Gazastrook en het ‘wespennest’ dat Israël heet.
Nu eerst terug naar "Disproportionele en selectieve bewogenheid". Sodeknetter!, was dát even een 'binnenkomer'?! Maar gelukkig is er, behalve het ezelsbruggetje "Meneervandalewachtopantwoord", ook nog zoiets als "Meneervandalegééfthetantwoord" en dat was dus ook snel gevonden in één van mijn drie dikke woordenboeken. Hier geldt natuurlijk evenzeer; ,,Elk vogeltje zingt zoals hij gebekt is", maar toch heb ik wat moeite met het gebruik van die ‘grote’ woorden zoals hierboven. Vaak worden deze woorden naar aanleiding van een bijzondere gebeurtenis door iemand in omloop gebracht en daarna duiken ze overal op. Het woord "significant" was b.v. ook zo'n woord en dat stond heel lang in de top-10 van onze politici. Totdat het beoogde effect ervan was uitgewerkt. heel Nederland was er inmiddels aan gewend en je kon er niet écht meer mee scoren. Van iets recentere datum is het woord "duiden". ,,Kan je dat duiden?" ,,Jakkes wat weer een woord zeg!". "Mart" gebruikt het ook graag. Mart ja. We kennen toch maar één Mart? Juist, die! Ik kan maar niet wennen aan dat woord. Iets aanduiden kan ik wel, met mijn wijsvinger, want dat zat in de paplepel, maar "duiden" ligt mij niet zo. Natuurlijk zijn al die woorden 100% goedgekeurd Nederlands, en de schrijver van het zinnetje "Disproportionele en selectieve bewogenheid" heeft wat mij betreft helemaal gelijk bij de woordkeuze voor de beschreven grootschalige nationale, emotionele gebeurtenissen na het neerstorten van vlucht MH17.