dinsdag 26 augustus 2014

Het einde van de Tweetakt?

Milieuvriendelijke motor
Als het aan de EU ligt, zijn de laatste dagen van voertuigen met een tweetakt motor geteld. De vervuiling is vergeleken met menige viertakt enorm. Men had ook de fabrikanten van de tweetaktblokjes eerder moeten aanpakken. In Amsterdam geldt al een verbod voor tweetakt bootmotoren. Die voor brommers enz. komt er ook vast aan. Wel jammer voor Jan met de pet, die zich geen auto kan veroorloven.  Ook in machines die groenbedrijven gebruiken zitten vaak tweetakt motoren. De vervuiling wordt vooral veroorzaakt door de brandstof, benzine met olie, ook wel mengsmering genoemd. Nog even en de tweetakt mag niet meer in het openbaar roken. Dag oldtimer!
Achteraf gezien heb ik me dus ook flink bezig gehouden met het verzieken van het milieu. Vaak met veel plezier. Ik til er niet zo zwaar aan, want ik wist in mijn tienerjaren niet beter. Mijn ouders stookten de kachel nog met steenkool en mijn pa rookte behoorlijk en had ook een rokende tweetakt Batavus bromfiets. Met dat ding heb ik ook mijn eigen longen flink vervuild. Als mijn pa lang van huis was, moest mijn broer in een schuurtje met gesloten deur(!) het blokje te laten draaien.  Totdat we elkaar nauwelijks nog zagen vanwege de rook.
In de buurt reden ook mensen in een DKW (Auto Union) met een tweetakt blok.  Nou, dat was allemaal niet bepaald milieuvriendelijk.
Kortom, ik kan niet rouwig zijn om mijn milieudelicten. Zelfs niet die in mijn recent Citta en Vivacity verleden. Voordat het doek definitief valt, ga ik a.s. zaterdag toch maar mooi naar Zandvoort, dankzij een vrijgevige jeugdvriendin. Daar worden klassieke races gehouden.
De geur van Castrol race olie, benzine en verbrand rubber opsnuiven en het geknetter van de tweetakt machines aanhoren. Nu kan het nog! En straks? Straks naar illegale tweetakt races!
Interessant is te weten, dat veel jonge mensen steeds meer voor het Openbaar Vervoer kiezen. Ik heb nog geen rapporten gelezen waarin het OV als slecht voor de gezondheid wordt bestempeld. Vergeet niet er zijn mensen die zich mateloos ergeren aan vertragingen, volle treinen en/of bussen, slechte aansluitingen, de korte overstaptijden, agressieve zwartrijders, belabberde informatie, rokende reizigers, voeten op de banken en slecht functionerende OV systemen.  Allemaal erg slecht voor het hart. Moet eigenlijk ook verboden worden.