dinsdag 22 april 2014

Verkeerd Lelystad

In het lokale nieuws las ik over een website waar men iets kwijt kan over de verkeersveiligheid in Lelystad. Om dat te kunnen doen moet men naar verkeerlelystad.nl surfen. Aha, dacht ik, dat is iets voor mij, want ik ken nogal wat nare tot gevaarlijke situaties. Eenmaal op de site gekomen krijg ik allerlei vragen voor mijn kiezen, die hoegenaamd niets van doen hebben met het onderwerp veilig verkeer. Verkeerde vragen dus.
Ik krijg vragen over mijn geboortedatum, mijn postcode, bezigheden enz. Wat een onzin! Die vragen hebben niets met verkeer te maken. Met de antwoorden kan men wel eenvoudig achterhalen wie je bent. En dan de feitelijke vragen. Ik ben fietser, motorrijder, voetganger en automobilist. Maar ik moet ook als brommobielbestuurder of scootmobielkachelaar en zelfs als bromfietser met helm vakjes aankruisen, anders komt de volgende vraag niet.
De vragenlijst is enorm lang. Nou, trek er maar een uur of twee voor uit, want tussentijds stoppen kan niet. Je kunt ook niet terugbladeren.  Wat een onnozele, slecht opgezette enquête. Weg ermee! Maar misschien is dat ook de bedoeling :  geen reacties betekent immers goed nieuws. Ja, ja, het blijft in Lelystad erg moeilijk om iets simpels te regelen.