woensdag 23 april 2014

Van mijn principes afstappen?

Soms is het erg lastig om voorbij te gaan aan bepaalde tradities. Zo wordt in Roemenië geregeld wat gedronken. Niet zomaar een alcoholisch drankje, maar tujca. Een zelf gebrouwen natje met een erg hoog alcoholpercentage (70-80%). Men verwachtte van mij dat ik als gast ook meedeed en even een limonadeglas van dat spul achterover zou slaan. Ik heb die beker lang aan mij voorbij laten gaan. Totdat ik merkte dat mijn gastheren daar nogal wat moeite mee kregen. En dus besloot ik een keer mee te doen. Meer kan ik me van die dag niet herinneren.
Stel je drinkt helemaal geen alcohol, hoe los je dan zo'n situatie op? Hoe voorkom je dat de gastheer of -vrouw zich beledigd voelt? Ik herken een soortgelijke situatie bij ons vroeger thuis. Als er visite kwam, moest er gegeten worden. Of je nu wilde of niet. Want weigeren was haast als een belediging.