maandag 14 april 2014

Help, een trekker!

Nee, geen rol met zwarte slang
Vanmorgen was het weer zover. Twee trekkers achter elkaar op de Dronterweg. Kan gebeuren zou je denken en dat is ook wel zo. Maar ik verbaas me telkens weer over de gevaarlijke manier van rijden door de chauffeurs. Het zijn vaak jonge broekies, die met weinig ervaring en inzet van verstand de weg op gaan. Ze voeren vaak geen of slechte verlichting. Vooral de idiote schijnwerpers aan de voorzijde zijn 's avonds een crime. Ze schijnen het liefst midden in je gezicht en bijna nooit naar het wegdek.
Wat was dit keer het geval? De achterste trekker trok een bak en een transportband.  Je weet wel, zo'n lang geval met in het midden een as met twee wielen. Of de totale lengte meer of minder dan 18 meter was, kon ik niet inschatten. Van achteren kon ik niet direct dat transportgevaarte zien, ook omdat het pikkie geen waarschuwingsbord of rode lap aan dat lange ding had hangen. De voorste trok alleen een bak. "Waarom rijden ze in die volgorde?", vroeg ik me af. Ik zou die voorste trekker achteraan laten rijden. Dan levert die transportband veel minder gevaar op. De onderlinge afstand was aan de krappe kant, zodat ik de hele stoet in één keer voorbij moest.
maar een transport band!
Nee, ik ben geen voorstander van dat trekkerrijbewijs voor jeugdigen, waarmee elke pukkelkop zomaar met een trekker de weg op kan. Helemaal niet als ik zie wat een zwaar materieel die broekies voorttrekken. Ze mogen zelfs zonder enig rijbewijs of certificaat met ander zwaar materieel rijden.
Mike mag met zijn rijbewijs niet eens een simpel aanhangertje trekken. Zelfs niet als ie leeg is. Officieel heet dat trekkerrijbewijs een bewijs van vaardigheid. Het examen wordt niet afgenomen door het CBR, maar door agrarische scholen. En daar word ik dus niet vrolijk van.