dinsdag 1 april 2014

Draadloos bekabeld


Plug met 2 aansluitingen
Ik geef toe, het klinkt wat strijdig. In ons nieuwe optrekje hebben we besloten home plugs in te zetten. Met die apparaatjes kan je een netwerkje opzetten, zonder al die lange kabels te hoeven gebruiken. We hebben een setje van drie plugs gekocht. Er is een hoofdplug, die met een kabeltje aan het modem wordt verbonden. De plug zelf wordt in een contactdoos geprikt. Via de elektrische installatie wordt het internetsignaal naar alle wandcontactdozen gestuurd. Zodoende kan je de twee resterende plugs overal in de woning op het net inprikken, daar waar je het internet zou willen gebruiken.
Hoofdplug
Voorwaarde is wel dat de plug direct in de wandcontactdoos gestoken moet worden. Het gebruik van verlengsnoeren wordt afgeraden. Dat kan, volgens de handleiding, het signaal verzwakken en/of verstoren. Zelf geef ik de voorkeur eraan, om mijn computer en laptop via een kort kabeltje met de plug te verbinden. Ik vind het Wifi nog steeds maar nukkig in prestaties en gevoeligheid. Maar draadloze ontvangst is dus ook mogelijk. Het is zelfs zo, dat ik met één plug twee computers met elk een kabeltje kan verbinden. De plugs zelf kan ik ook als een gesloten netwerkje instellen, zodat anderen niet per ongeluk via het elektriciteitsnetwerk toegang krijgen tot onze internetaansluiting en computers.