dinsdag 8 januari 2019

Met de Franse slag

Als ik sommige beelden zie van het optreden van de Franse politie, dan krijg ik een zeer nare smaak in mijn mond. Zo zag ik iemand op de grond liggen, op zijn buik, die door vier of vijf Franse ME'ers met wapenstokken geslagen wordt. Maar blijkbaar is dat anders dan kopschoppen. Uiteraard is de oproerpolitie voorzien van goede bescherming, compleet met helm, kogelvrijvest, leren pakken, handschoenen, stevige laarzen, een schild en handwapens. Daar kan je met je gele hesje en je petje niet tegenop. Ik zag ook hoe een vrouw letterlijk aan haar haren over de straat gesleept werd. Die politieman zit thuis vast onder de plak. Demonstreren heeft ook bepaalde risico's. Al vind ik dat de handhaving van de orde soms ook uit de hand loopt. Zeg maar met buiten proportioneel geweld als gevolg van hoogopgelopen emoties. Dat gaat overigens over en weer. Nee hoor, ik doe dat hesje alleen aan als ik onderweg pech heb.