woensdag 23 januari 2019

Een gewetensvraag?

snert!
Er ligt een mooi wit kleed over ons landje. Ik vind het prachtig, al ben ik niet bepaald gecharmeerd van wintersport. Vroeger, als kind, wel. Die herinneringen komen wel weer tevoorschijn. Een warme knusse woonkamer met een snorrende kolenkachel en ijsbloemen op de ramen en ijs- en sneeuwpret. Als ik nu sneeuw zie, denk ik aan een open haard of houtkachel, geitenwollen sokken, erwtensoep, chocolade- en anijsmelk en (toch ook weer) een paar sokken als wanten. Prachtig!
Tijdens het sneeuwvrij maken van wat stoepjes, kwam er opeens tussen al dat witte spul door een vreemde gedachte bij mij opborrelen. Een soort gewetensvraag. Mag ik als getint persoon nog wel witte sneeuw wegschuiven en/of met witte sneeuwballen gooien? Of erger : mag men nog witte sneeuwballen naar getinte mensen gooien? Die vragen hebben vast te maken met al die onzinnige discussies over zwart, bruin en wit. Daar blijft blijkbaar toch iets van hangen in mijn onderbewustzijn. Helaas raken dat soort kwesties niet ondergesneeuwd met een blanke witte laag sneeuw.