dinsdag 15 januari 2019

Koninklijk besluit

Ons Koninklijk Huis heeft de afgelopen jaren een aantal schilderijen in de verkoop gezet. Ik ben het met de critici eens, dat die werken aan musea in ons land aangeboden hadden moeten worden. Ik bedoel, ze zijn toch allemaal van belastinggeld betaald? Afgezien daarvan vind ik het een onfatsoenlijke actie. Maar het past wel in de hedendaagse ikke-cultuur.
Als ik het dan toch over ons Koninklijk Huis heb, men gaat paleis Het Loo verbouwen voor 123 miljoen euro. Als ik dat bedrag had mogen besteden, dan had ik het in een ander huis geïnvesteerd : een ziekenhuis in Flevoland.
De verkoop en de verbouwing zijn mij net zo vreemd als de verkoop van het medicijn tegen kanker, dat zes keer duurder aangeboden wordt. Ik zou de verantwoordelijke weleens aan het ziekbed van een kankerpatiënt willen zien staan en hem de patiënt laten vertellen waarom hij geen medicijn krijgt en dus geen kans op genezing. Het is toch om te janken?