dinsdag 8 januari 2019

Dagrijlampen

Om dagrijlampen (drl's) op de oude Ducato te mogen monteren, moest er wel aan nogal wat RDW regels worden voldaan. Zo moesten de drl's o.a. vanzelf uitgaan zodra de gewone verlichting aangezet werd.
Als ik zo om me heen kijk, dan snap ik weinig van de regelgeving waaraan ik toen moest voldoen. De door mij gemonteerde drl's werden zelfs tijdens de apk uitvoerig gecontroleerd. Niet alleen op de wijze van in- en uitschakelen, maar ook wat de diverse maten betrof. De onderlinge afstand, de afstand gemeten vanaf de buitenkant van de bus en de hoogte.
Als ik op weg ben, dan zie ik allerlei verschillende manieren waarop drl's af fabriek gemonteerd zijn en wanneer ze branden.
Het gaat dan, afgaande op de kentekenplaten, om de jongere auto's. Bij sommige branden enkel de drl's of de gewone verlichting. Bij andere branden beide. Ik snap niet waarom er zoveel verschil in regelgeving is. Een uniforme regelgeving lijkt me wat handiger.