Toen wij onze caravan kochten, was er een complete, splinternieuwe voortent bij. De tent alleen al kost zo'n €800,=, dus hebben wij voor de sleurhut zelf relatief weinig betaald. Helaas is de tent nogal zwaar. Het is vrij stevig pvc doek, dat over een stalen frame gemonteerd wordt.
Dat gewicht (totaal 29 kilo) komt nu in de dakkoffer te recht. Ik heb de tent verdeeld over een aantal zakken, vanwege het gewicht. Het lukt me moeiteloos om zowel de zak met de tent, de twee zakken met de wanden en de zak met de stokken in de koffer te krijgen. Dat is niet zozeer het probleem. Maar we hebben de afgelopen vakanties gemerkt, dat we erg verslaafd zijn geraakt aan onze San Antonia voortent. Die tent gebruikten we op de kampeerbus. De SA heeft maar 1 stalen beugel (bestaat uit 4 stokken) in (omgekeerde) U vorm. Als de tent in de peesrail geschoven is, is het alsof je een markies neerlaat. De tent staat erg snel en is ruim en comfortabel genoeg voor ons. Als ie nat was, dan ging die bij vertrek gewoon in een vuilniszak. Thuis konden we hem laten drogen, omdat de tent relatief klein en licht van gewicht is; compleet 14 kilo. De SA kent wat ons betreft 1 minpuntje. Er kan condens aan de binnenkant van het dak ontstaan. Maar dat is een kwestie van de stoelkussen droog opslaan (handig die grote witte plastic zakken!) voordat we naar bed gaan. Kortom, we gaan onze heimwee naar de SA voortent stillen.
Om de SA aan onze caravan te bevestigen zijn een paar aanpassingen nodig. De hoogte van de peesrail op de caravan is onvoldoende en hij is te kort. De SA vraagt om een rechte peesrail van minstens 3 meter. In het dak van de caravan loopt een de voorzijde in twee stappen schuin af. De eerste kromming bevindt zich op 2,4 meter. Dus 60 cm te kort om een rechte rail van 3 meter te krijgen. We hebben zo'n tent uitgeprobeerd op de huidige rail, toen we in Brabant op vakantie waren. De tent (ook een SA model) krijgt dan rare plooien aan de rechter kant waar de kromming begint. De hoogte (5 cm lager dan gewenst) was niet echt een probleem.
Natuurlijk heb ik de afgelopen zitten nadenken over een oplossing. Want de SA is en blijft onze ideale voortent. Het wordt een lastige klusje om de bestaande peesrail rechtdoor te verlengen met een stuk van 60 cm. Dan moe tik in de bestaande rail een opening maken en wordt de bevestiging van de 60 cm een forse uitdaging. Dus daar zie ik van af. Als ik op de bestaande peesrail, op de rand van het dak, een rechte peesrail van 3 meter weet te monteren, dan is het lengte probleem opgelost. Een soortgelijk probleem hadden we ook met de bus en dat heb ik toen ook zo opgelost. Zij het da tik de rail toen op het dak gemonteerd heb.
De driehoekige opening die ontstaat boven de kromming kan ik met een apart stukje aluminium plaat dichten. Dat kan als extra steun aan de onderkant ook op de dakrand geschroefd worden. Een kwestie van de rand van het plaatje ombuigen.
De dakrand is vrij stevig qua constructie. Met een lijmkit en zelfborende schroeven moet het lukken de rechte rail stevig te monteren. Voordat ik aan de slag ga, laat ik dit idee nog even een paar dagen bezinken. Een nog openstaande vraag is : moet de tent rechts van het raam komen of mag ie er ook overheen. Het is een vast raam en niets is zo veranderlijk als een mens. 😃