De handige dakkoffer had weliswaar een slotgat, maar daar ontbrak een slotje. Het zo'n prul ding, dat o.a. ook op brievenbussen gebruikt wordt. Dus geen cilinderslot of iets dergelijks. Vooraf heb ik de sluiting van de koffer eerst goed bekeken en opgemeten. Op grond daarvan heb ik naar een passend slotje gezocht op het www. Voor nog geen €5 kon ik een nieuw exemplaar ophalen. Het slotje bleek 3 mm te lang te zijn, om het in de juiste positie te kunnen monteren. Dat heb ik opgelost door een ring in te zetten. De ring heb ik gesneden van een 22 mm cv buis. 😅
Tijdens het proef monteren bleek de sluitlip te lang. Dat dingetje zit op het slot gemonteerd met een boutje. Ik heb de sluitlip eraf gehaald en toen een halve centimeter ingekort; het haakje ging eraf (foto). Het was heerlijk prutswerk en wat goochelen om het slotje in het gat te krijgen. Het plaatsen van de moer was helemaal een uitdaging. Ik moest daartoe wel even het hele mechanisme van de koffer afhalen. Het zat met slechts twee popnagels vast, dus dat was zo gepiept. Met veel creatief gedoe lukte het me de tamelijk verborgen grote moer van het slotje strak aangedraaid te krijgen. Het nog uitstekend draad heb ik wat lak aangebracht. Om te voorkomen dat de moer op den duur lostrilt. Daarna heb ik alles weer gemonteerd.
Vanaf heden kan de dakkoffer op slot. Niet dat het zo'n prima beveiliging tegen diefstal is, hoor. Het is meer om onderweg de dakkoffer goed gesloten te kunnen houden.