zondag 24 september 2023

Het journaille

Vaak schud ik maar mijn hoofd. Meestal als ik bepaalde journalisten aan het werk zie. Ze gaan graag voor hun eigen mening in plaats van voor de feiten. Vanuit hun persoonlijke opvattingen gaan ze een interview afnemen. Dan denken die journalisten plots een veel hogere opleiding te hebben dan bijvoorbeeld een professor of een biochemicus of een andere academisch opgeleid persoon. Dezelfde soort mensen doen bij de sociale media aan het controleren van feiten. Dan schrappen ze de visie van een atoomgeleerde of van een gelauwerde chemicus of meteoroloog.
Als een journalist zich op negatieve wijze uitlaat over een echte deskundige, dan is er volgens mij enkel sprake van kinnesinne of schapen gedrag (= politiek correct zijn). Als politici en/of de media deskundigen de mond snoeren, staat het voor mij vast dat deze politici onwaarheden vertellen en daarin gesteund worden door de media. De waarheid is de grootste vijand van een corrupte overheid.
Als ik iets lees vraag ik me vaak af of het (helemaal) waar is of dat het van de NOS i.c. het kabinet afkomstig is. Laats stelde een familielid in een reactie op de situatie in Oekraïne, als zou dat komen vanwege de grondstoffen in dat land. Toen ik daarop reageerde met mijn visie (=feiten), kreeg ik te horen : "Dat weet ik maar ik wil niet uitgesloten worden". Zo gaat dat tegenwoordig