maandag 27 maart 2023

Vooruit denken en doen

Toen ik in een van onze woningen het riool ging renoveren, hield ik op voorhand met een aantal zaken rekening. Het betrof zaken, waar ik eerder problemen mee had ondervonden. De afvoer bestond in dat huis uit een soort asbest buizen. Die waren gaan scheuren vanwege het zakken van de grond. Men had daar tijdens de bouw geen rekening mee gehouden. De buizen werden als het ware van het huis losgetrokken.
Ik heb die oude buizen vervangen door pvc exemplaren. Om de aansluiting op het riool buiten flexibel te houden heb ik een zogenaamd 'polderstuk' gebruikt. Dat stuk PVC buis kon in en uit elkaar schuiven (buis in buis). Vanwege eerdere verstoppingen heb ik er ook maar gelijk een koppelstuk tussen geplaatst met een extra 45 graden aansluiting. Op dat stuk heb ik een speciekap geplaatst. Via dat gat kon een eventuele verstopping aangepakt worden. Zo'n extra tussenstuk heb ik ook op andere plekken in de afvoer gebruikt.
Een soortgelijke oplossing heb ik met de waterleiding gedaan. Zo kon ik bijvoorbeeld de watertoevoer naar de keuken, de badkamer en het toilet elk apart afsluiten. Dus kan de hoofdkraan geopend blijven in geval van bijvoorbeeld problemen in de keuken. Dus het douchen en het toiletbezoek konden gewoon doorgaan, terwijl ik in de keuken een kraanleertje verving.
Onlangs hoorde ik dat iemand een verstopping had. Niet in z'n darmkanaal, 😅, maar in de keuken. Er was een nieuwe keuken geplaatst. Die was op een andere plek neergezet. Daartoe had men o.a. ook de afvoer verlegd. De bewoner had al langer last van een traag werkende afvoer. Nu heeft de keukeninstallateur de afvoer verlegd naar  de nieuwe locatie van de spoelbak. Maar de bewoner heeft hem niet gevraagd de bestaande afvoer tot aan de 110 mm hoofdbuis even door te steken of ook te vervangen. Het ging om een stuk van slechts 1,5 meter! Met de nieuwe keuken spoelt het water dus nog steeds heel langzaam weg. Regeren is nog steeds vooruitzien. Vanwege mijn werk ga ik bij veranderingen ook even langs mijn lijstje van bestaande klachten en wensen. Die los ik dan tijdens de klus direct ook op. Veel mensen vergeten bij de aanschaf de fase van gebruik. Zo schrikken mensen ervan dat bijvoorbeeld hun fraaie auto erg duur is in onderhoud. Een kwestie van vooruit denken en (dan pas) doen.