vrijdag 31 maart 2023

Slimme koeien

Toen ik als kleine jongen uit het raam van onze bovenwoning keek, ging mijn aandacht vooral uit naar het polderlandschap links, globaal richting Hoogmade /  de Wijde Aa. De A4 bestond nog niet. In dat uitgestrekte polderlandschap met een paar molens, zag ik vaak hazen en vee lopen. Zo terugdenkend aan die beelden, zie ik boer Braat de koeien bijeen drijven naar de hoek Resedastraat - Hoofdstraat. Daar werden ze gemolken. Zittend op een krukje met een emmer onder de uier werd de koe met de hand gemolken. Wat mij nu ook te binnen schiet is het volgende. Er waren koeien die geregeld andere koeien besprongen. Alsof ze zich een stier voelden. Volgens mijn mamma wilde die koe enkel paardje rijden. Maar er was helemaal geen paard bij, want Bles stond recht tegenover ons huis in het weiland. De meeste koeien riepen dan : "Boe! Boe!" Want ook koeien zijn slimme beesten. De boer vond het allemaal prima. Hem interesseerde de seksuele geaardheid van die beesten niet. Het zat immers tussen de horens. Braat maakte van die gekke koeien geen stieren, door de uiers te verwijderen, de vagina's dicht te naaien of er een penis van maken. Nee hoor, boer Braat trok zich niets aan van die gekke koeienziekte. Hij trok twee maal daags de uiers leeg. Ook van die gekke koeien. Elke dag weer. Een kwestie van boerenverstand.