woensdag 8 maart 2023

Dure denkfout!

Aannames zijn de zwakste punten van een denkbeeld. Op de laatste zondag van de maand februari reed ik naar Lelystad om de kleinkinderen weer eens te zien. Als anticiperend bestuurder viel mij halverwege aan de rechterkant van de weg een flinke, opvallende flitspaal op. Ik keek nogmaals op de snelheidsmeter en zag dat ik tegen de 85 km / uur reed. De auto voor mij reed met een hogere snelheid net zoals de auto achter mij, die ik steeds dichterbij zag komen.  Ik maakte me geen zorgen, want de meter van de Matrix heeft een afwijking. Als ik met de wijzer van de snelheidsmeter op de 80 rijd, rijd ik volgens geijkte snelheidsmeters slechts 77 km/uur. Dus heb ik de gewoonte ontwikkeld om zo'n 84 / 85 te gaan rijden waar 80 toegestaan is. Zo voorkom ik andere weggebruikers die 80 rijden te hinderen. Volgens mij minderde ik nog ietwat vaart, dat doe ik normaal gesproken voor de zekerheid. Maar ik weet niet zeker, of ik het toen ook deed. Hoe dan ook, ik heb geen flits gezien.
Ook niet later toen ik weer naar huis ging en de paal weer passeerde. Al reed ik toen achter een andere auto aan.
Vanmiddag kreeg ik een brief van het CJIB! Ik dacht direct aan die flitspaal van die zondagmiddag. In de brief, die ik met tranen in de ogen las, stond, dat ik op 26 februari 2023 om 14.21 uur de paal met een snelheid van 87 km / uur passeerde. Hè?!! Geen verschil meer?? Hoewel, zelfs zo'n 2 km sneller dan op de meter op dat moment. Met een correctie van 3 km reed ik volgens de bekeuring per saldo 4 km/ uur te snel.
Die 4 km of zo je wilt 7 km gaat mij €35 kosten! Zonde hoor. Het is wel een dure manier voor mij om erachter te komen, dat boven de 80 km/uur de meter ook geen correcte snelheid aangeeft zij het 2 km hoger. Ik dacht de boete in delen te kunnen betalen. Hierbij dacht ik aan termijnen van €3 . Maar omdat het bedrag lager is dan €75 mag dat dus niet. Afgaande op de huidige prijzen, gaat het toch gauw om 10 kroketten!!😢
Het aantal bekeuringen sinds het behalen van mijn rijbewijzen (1968 - 1971) staat nu op 7 stuks. Drie voor te snel rijden. Alle, gecorrigeerd, minder dan 10 km/uur). Twee voor fout parkeren, een voor door rood licht rijden en een vanwege ongeoorloofd inhalen. Mijn streven was ooit het aantal in de hand te houden. In één hand, 5 dus. Maar dat lukt mij al sinds 2019 (Duitsland) niet meer. Ik ben van plan om de snelheid op de meter boven de 80 km /uur eens te controleren. Maar dan moet ik ter plekke wel met die snelheid mogen rijden. 😅 Eerst maar aan geld zien te komen.