maandag 6 maart 2023

Alarm! -4-

Het spontaan afgaan van het alarm van de Hyundai Matrix zou vandaag opgelost moeten zijn. Vanmorgen ben ik in mijn verzameldoos op zoek gegaan naar een rubberen ringetje of zo. De bedoeling is om het rubbertje dat de schakelaar van de motorkapbeveiliging bedient iets hoger te maken. Het net iets te korte rubbertje drukt de schakelaar net niet of net wel in. Met gevolg dat in geparkeerde en afgesloten toestand het alarm soms afgaat. Op die momenten is het schakelaartje door de gesloten kap net niet ingedrukt.
In mijn beruchte doos vond ik inderdaad een rubberen ring met een holle metalen kern. "Het had ook de juiste afmetingen", zei de geluksvogel. Zowel wat diameter betrof als de dikte / hoogte. Dat ringetje heb ik op het rubber van de motorkap geschroefd. Vooraf heb ik in het rubber van de kap eerst een gaatje geboord, zodat het rubber niet scheurt tijdens het schroeven en het monteren gemakkelijker maakt. Ik heb daarna weer in de motorruimte met gesloten motorkap een foto gemaakt van de schakelaar. Het verlengde rubber viel keurig in de schakelaar. Hoera! Daarna heb ik het kabeltje aan de schakelaar bevestigd. Als het goed is, is nu het alarmprobleem opgelost. Zo niet, dan verwijder ik de schakelaar. Dan is de kap volgens het alarmsysteem altijd gesloten.