woensdag 31 maart 2021

Weer dat bier!

Ik hoor het mijn moeder nog zeggen, toen ze van mijn vader een foto kreeg toegestuurd. Daarop zat mijn pa (links) in een onderzeeboot met een collega aan tafel. Op die tafel stond zegge en schrijve één flesje bier. Niet eens bij mijn pa maar bij de collega. "Weer dat bier!", het zou misschien vroeger zo geweest zijn. Maar ik heb mijn vader nooit veel bier zien drinken. Of eigenlijk erg weinig. Als er een verjaardag gevierd werd of heel soms als er visite kwam, lag een aantal flesjes in een teil met water op het balkon te koelen. Dat was alles.
Ook op Curaçao heb ik geen kratten pils zien binnenkomen en/of met geleegde flesjes vertrekken. Ondanks dat het daar wel elke dag de temperatuur voor was.
Terugkijkend durf ik te stellen, dat mijn opa meer liters jenever achterover geslagen heeft, dan mijn pa bier. Ik heb mijn vader nooit dronken gezien. Mijn opa wel.