woensdag 24 maart 2021

Eenden voeren

 van wat voor voer?
Er zijn mensen die het helemaal niets vinden als ik vogels of eenden brood voer. "Want dat is slecht voor die beesten", is het commentaar. Ik weet niet beter dan dat ik de afgelopen bijna 70 jaar het voeren van brood aan de gevederde beestjes als heel normaal beschouwd heb. Het is in mijn beleving zelfs zo, dat vogels, met name mussen, het brood zelfs van mijn bord pikten. Al lang volg ik de stelregel dat wat slecht is voor de mens, ook slecht is voor plant en dier. Ik eet nog steeds brood. Ja, erger (voor anderen) : het liefst witbrood!

De afname van vogels heeft m.i. niets te maken met brood. Des te meer met de bouwactiviteiten en de goed bedoelde milieutechnische ingrepen, zoals windmolens (gehaktmolens voor vogels) en zonnepanelen (broedplaatsdeksels). Men verstoort hun leefmilieu en jaagt ze dus weg. Soms zijn ze enkel met brood nog terug te krijgen. Zo zijn tenminste bij ons de musjes en spreeuwen naar hier gekomen. Haha!