vrijdag 26 maart 2021

Inductie koken

We zijn voor een stukje van het gas af. Sonja wilde de oude gaskookplaat vervangen door een fornuis met oven. Om die reden hebben we de oude koof in de keuken verwijderd en alvast wat veranderingen doorgevoerd. Ze heeft samen met een deskundige een fornuis uitgezocht dat voldoet aan haar/onze (ik kook ook) eisen en wensen.
Gisteren werd het nieuwe fornuis afgeleverd. 's Avonds is onze persoonlijke installateur gekomen, om de elektriciteit voor te bereiden. Zo'n inductiefornuis vereist een speciale aansluiting met een dubbele fase en nul en uiteraard aarding. Ik begrijp de aansluiting wel, maar ik heb liever dat een erkend installateur dat doet. Mochten de vonken van het fornuis knallen, dan is mijn naam tenminste H.H. Haas.
Hoef ik dan verder niets te doen? Gelukkig niet. De bedoeling is, dat de kookplaat op gelijke hoogte komt met het aanrecht. Dus er moet een platformpje komen van in dit geval zo'n 10 cm hoog, om het fornuis op dezelfde hoogte te krijgen.
Ik ben benieuwd hoe het koken straks gaat. Wordt het houtskool of....?