zaterdag 20 maart 2021

Extra informatie bedoeld voor...?

Een tijdje geleden heb ik een enquête ingevuld. Het was weer zo'n typisch overheidsonderzoek. Daarmee bedoel ik te zeggen, dat ik vragen tegenkwam, die niet ter zake doende zijn. Ze zijn bij (verplichte!) beantwoording wel een leuk middel, om schifting aan te brengen voor de onderzoekers en hun resultaten ermee te kunnen sturen naar een vooraf vastgestelde conclusie.
Als ik windmolens en zonnepanelen geen erg goede oplossing vind, waarom wil men dan mijn leeftijd weten? Is die bedoeld om te zeggen : "O, die telt niet mee, want die ouwe maakt het toch niet lang meer."? Of "O, die persoon is dement"? Waar ik woonachtig ben is ook zo'n overbodige vraag. Of is ie bedoeld om te concluderen : "Die woont er ver vandaan, dus telt ie niet mee."? De vraag of ik een man of vrouw ben, heeft die te maken met de mate waarin de ingevulde vragenlijst serieus genomen wordt?
Natuurlijk vind ik het belangrijk dat men zich houdt aan regelgeving bij uitvoering van de plannen. Maar doet de overheid dat dan ook? En dan zonder inlegvelletjes? Zo'n belofte / opmerking zie ik dus niet.
Ik heb telkens weer de indruk dat dit soort enquêtes louter bedoeld zijn als formaliteit. Zo van : we kunnen ons eigen gang gaan, want de burgers zijn 'geraadpleegd' of de 'burgers hebben inspraak gehad'.