dinsdag 16 maart 2021

Stemmen met hindernissen

Vanwege zo'n dikke envelop vol warrige informatie gaan ouderen liever gewoon stemmen. Maar ook dat is tamelijk een weg met hindernissen. Vooralsnog (wat een woord) ga ik er vanuit, dat het kiezen van de stem locatie voor de ouderen met goede bedoelingen heeft plaatsgevonden. Want als ik naar de bereikbaarheid en de toegankelijkheid kijk, dan krijg ik een andere indruk. Alsof de locatie in de wijk met zeer dure koopwoningen enkel voor de welgestelde Drontenaren is bedoeld. Anderen moeten een helemaal naar west rijden en vervolgens een flink stuk lopen naar het stemlokaal bij de school. Ik ken de situatie daar vrij goed, omdat ik een tijdje een kleindochter daar van school ophaalde. Wie met een auto komt (en veel ouderen / zwakkeren kunnen niet anders), moet na het parkeren nog een flink stuk lopen of in een rolstoel rijden.
Er zijn al meer klachten over deze oplossing. Waarom niet gewoon in het centrum, in de Meerpaal? En reserveer dan een strook parkeervakken, die alleen bestemd zijn voor mensen die komen stemmen? Of mogen enkel de oudere en zwakkere VVD'ers uit West hun stem uitbrengen?