donderdag 25 maart 2021

Even jutten

Toen we nog in Lelystad Haven woonden, wandelde ik geregeld naar het Markermeer. Even een strekdam op om uit te waaien en het water af te turen, terwijl de hond(en) het water verkende(n).
Vooral na een stevige wind of storm, trof ik bij zo'n strekdam niet alleen veel zwerfvuil, maar ook hout aan. Meestal ronde, onbehandelde palen, die gebruikt worden voor het spannen van visnetten. Als dat het geval was, stapte ik na thuiskomst met een boomzaag in de auto om dat hout te gaan ophalen.

Ik zaagde de lange palen in delen zodat ze in de auto geschoven konden worden. Thuis zaagde ik ze dan in kleinere stukken, zodat ze na droging hoppa de kachel in konden.
Gisteren, tijdens mijn bliksembezoek aan Haven, zag ik bij een strekdam vier van die palen liggen. Nostalgie.
Wat mij ook opviel was een speciale afvalcontainer, een adoptiebak. Hij is op initiatief van bewoners daar geplaatst. Prachtig! Hij wordt volgens de sticker ook door bewoners geleegd. Hij was propvol. Vanwege de coronamaatregel : Blijf thuis!?