dinsdag 24 februari 2015

Vroeger was alles beter

1963, onze eerste auto
Er was een tijd, dat ik vond dat het alsmaar beter ging met ons land en de mensen. Als naoorlogs kind heb ik de tijd meegemaakt, waarin elke cent drie keer omgekeerd werd alvorens die uit te geven. Ik vond het daarom ook heel vanzelfsprekend, dat een gevonden loonzakje terugging naar de harde werker met als beloning alleen een dankbare hand en een aai over mijn bol.
Ik zag met name in de jaren 60 dat het stukken beter ging met ons gezin. Er kwam merkbaar meer geld binnen. Die opgaande lijn begon in de jaren 80 wat af te vlakken. Niet alleen op financieel, ook op sociaal gebied. De saamhorigheid verdween en maakte plaats voor de 'eerst ikke' mentaliteit. En nu, 30 jaar later, kan ik met zekerheid zeggen : vroeger was alles beter.