dinsdag 10 februari 2015

Gebakken panharing!

Ja, ook daar ben ik een liefhebber van. Van gebakken panharing! Ik koop ze bij voorkeur vers om ze thuis zelf te bakken. De kant en klaar gebakken exemplaren vind ik minder smaken. Voornamelijk vanwege de smaak van de olie. Die is dermate vissig, dat ik er een week later nog last van heb.
Ik laat ze wel vooraf schoonmaken. De kuit en/of hom moet er natuurlijk ook bij geleverd worden.
Thuis spoel ik ze af en kruid ze met viskruiden. Dan wentel ik ze door de bloem en leg ze voorzichtig in de hete zonnebloemolie. Het bakken van die panharingen doe ik liever buiten. In dit geval onder het afdak op zo'n Home & Away brandertje van de Action. Ja, die gebruiken we ook nog steeds. Niets mis mee. Op straat zie ik voorbijgangers de geur opsnuiven en met een verlekkerd gezicht rondspeuren. Doen de katten uit de buurt trouwens ook.
Zo'n warme panharing smaakt mij het best op een witte boterham of bij de rijst. Mmmm!