Op een gewone weekmarkt kan je een verkoper nog recht in de ogen kijken. En hij of zij in de mijne. Heel anders is het op een internetmarkt. Daar zie ik alleen wat tekst en vaak een of meer foto's. Meestal kan ik aan de tekst zien met wat voor iemand ik te maken heb. Laag geschoold of hoger, iemand met een technische of administratieve achtergrond, iemand die zorgvuldig of onzorgvuldig is en of de verkoper weet wat ie aanbiedt. Natuurlijk kijk ik ook hoe lang iemand al op Marktplaats bezig is en hoeveel informatie hij over zichzelf geeft.
Tot op heden heb ik wat dat betreft altijd een juiste inschatting weten te maken van degene die iets verkoopt of iets van mij wil kopen. Dus zeperds zijn mij bespaard gebleven.
|
een sprekend kaartje |
Er zijn verkopers die nauwelijks reageren op biedingen, e-mails en/of andere berichtjes van mij. Die schuif ik subiet ter zijde. Toen ik de Saxonette te koop aanbood, reageerde iemand met de vraag of ik hem even wilde bellen. Ik antwoordde dat ik dat wel wilde doen, als hij zijn telefoonnummer ook zou geven. Na anderhalve week kreeg ik dat alsnog, met een sorry. Maar toen was de tweewieler al een week eerder verkocht.
Onlangs heb ik een boekje aan iemand verkocht. Om de koper in de gelegenheid te stellen het boekje vooraf in te zien, spraken we af dat ze eerst de helft zou aanbetalen. Ik stuurde haar vervolgens het boekje toe. Na ontvangst en inzage zou het restant betaald worden en anders zou het boekje teruggestuurd worden en ik de aanbetaling onder aftrek van mijn verzendkosten retourneren. De verkoop ging door en ze betaalde het restant. Ik volgde deze procedure omdat de geïnteresseerde mij niet alleen serieus geïnteresseerd, maar ook betrouwbaar, zorgvuldig en open / eerlijk overkwam. Een kwestie van goed opletten en tussen de regels door lezen en niet te vergeten.... aanvoelen.