zondag 8 februari 2015

Een motor huren in Azië?

Ruim 45 jaar ben ik in het bezit van een rijbewijs voor de motorfiets. Ik heb aardig wat kilometers afgelegd op de tweewieler. In weer en wind veel woon-werkverkeer gereden. Ondanks het groot aantal jaren ervaring, heb ik nooit overwogen om ergens in het buitenland op een motor te stappen. Afgezien van de ons omringende landen. Alhoewel ik het rijden in België begin de jaren 70 veel weg had van een zelfmoordactie. Veel Belgische automobilisten waren van mening dat ik gewoon even opzij moest voor hen : "Ge moet op het fietspad!" Alleen al vanwege de beelden en verhalen omtrent het verkeer in Aziatische landen, vind ik het onverantwoord, zo niet stom, om in zo'n land een motor of scooter te huren en je vervolgens met Europese gewoontes en regels in je hoofd je daar het verkeer in te storten. Dan kan je net zo goed gelijk met je motor een ravijn in rijden. Dom, dom, dom.
Ook dichter in de buurt is het niet verstandig op een gemotoriseerde tweewieler te stappen. Hoe ervaren je ook mag zijn. Het lijkt erg aantrekkelijk in landen als Griekenland, Turkije, op Kreta enz. een tweewieler te huren. Lekker in het zonnetje, met een lekkere temperatuur, lekker in je short en t-shirt rondtoeren met je sandaaltjes aan de voeten. Maar mij niet gezien. Ik vind het onverantwoord.