zaterdag 6 december 2014

Gewoon in Dronten

"Heb ik dat laten vallen?", vraagt een mevrouw mij. Ik raap namelijk een plastic zak op, die naast haar fiets op straat ligt. Ik stel haar gerust : "Nee hoor, die lag daar al. Ik ruim hem alleen maar even op. Het is hier vaak schoon op straat en dat willen we toch zo houden?" Ze knikt instemmend en vraagt : "Doet u dat meer, dat vuil oprapen?" Dan vertel ik haar over mijn recent verleden. Over het zwerfvuil opruimen in Lelystad Haven. En dat ik sinds ik hier ben komen wonen wat dat betreft werkloos ben. Ze vraagt mij of het mij hier bevalt, in dit dorp. Ik reageer positief en noem een aantal zaken die mij hier opgevallen zijn : "Het is hier schoon, mensen groeten elkaar, er wordt nauwelijks op de stoepen gefietst en er wordt minder gestrest gereageerd. Ook in winkels gaat het er een stuk vriendelijker aan toe. Naarmate ik hier langer woon, gaat het mij steeds meer bevallen." We praten nog wat over Dronten en nemen dan afscheid.