dinsdag 28 mei 2019

Zelf (aanvullend) pensioen opbouwen

Oké, het is mij niet helemaal gelukt, maar het was in wezen wel een verstandig besluit : zelf een aanvullend pensioen opbouwen. Het deels niet lukken had te maken met het feit dat mij op sneaky wijze woekerpolissen zijn aangesmeerd. Eigen schuld, hoor. Ik had iemand mee moeten laten luisteren en lezen. Maar vanwege een geheugen als een zeef en een zeer beperkt concentratievermogen ontging mij veel. En... ik ben te goed van vertrouwen. Of anders gezegd, de verzekeringsagent maakte misbruik van mij.
Wat mij ook opviel, was dat de ene beleggingspolis weinig tot niets opleverde, terwijl een andere wel een hoog rendement kende. Daarom geloof ik ook, dat het hele pensioengebeuren fout gelopen is door onkunde en spielerei bij de fondsen. Nu de overheid de pensioendatum aan het opschuiven is, kan je je eigen pensioendatum toch in eigen hand houden. Door zelf aan de slag te gaan met een aanvullend pensioen. Gokken op het winnen van een loterij tegen de tijd dat je 65 bent, lijkt me geen goed plan. Maar ja, wie ben ik?