dinsdag 21 mei 2019

Toiletpot lager maken

Vanmorgen was ik weer op pad. Dit keer om op verzoek een pot van een toiletset wat lager te maken. Zo'n pot hangt aan de muur, zo lijkt het. In werkelijkheid hangt ie aan een metalen frame, dat tegen de muur gemonteerd is. Dat frame staat op verstelbare poten.
een beetje hoog
Om op de standaard hoogte te komen moest het frame 6,3 cm door de poten zakken. Ik ben begonnen met het leegscheppen van het water uit het waterslot. Met een soeplepel. Ik zeg maar niet bij wie ik bezig was, anders wil je daar misschien geen soep meer eten. Haha! Daarna heb ik de spoelmechanisme verwijderd.
Gelukkig was de wand nog niet betegeld en hoefde ik enkel eerst de pot los te maken. Daarna de houten niet betegelde montageplaat, die tegen het frame geschroefd was.
Vervolgens heb ik het frame losgeschroefd van de wand en de vloer. Dat waren vier draadbouten. Pas toen ik het frame wilde verplaatsen, realiseerde ik me dat ik beter eerst de spoelbak had kunnen legen. Dat zou weer een paar kilo gescheeld hebben. Maar ja, gedane zaken nemen geen keer, dus moest ik wat meer spierkracht inzetten. Daarna heb ik het frame 6,3 cm laten zakken, door de poten eerst los en na het zakken weer vast te zetten. Twee bouten zorgden daarvoor. Vervolgens ging het frame weer op z'n plaats, om de nieuwe plaats waar de bouten in de muur moesten komen af te tekenen. Nameten leverde ook weer de 6,3 cm op. Ik heb eerst maar met een 6 mm betonboor de gaten gemaakt. Daarna ging de 8 mm boor erop. Pluggen erin en het frame kon tegen de muur gebout worden.
Gelukkig vormt het spoelgedeelte een geheel met het frame. Ik hoefde ook niet de valpijp en de watertoevoer aan te passen, want de laatste was met een flexibele slang gekoppeld die lang genoeg was. Alleen de zwarte afvoer moest 6,3 cm zakken. Dat was eenvoudig een stuk van de zwarte pvc bocht afzagen en die weer in het hoofdriool te steken.
De montageplaat moest ook aangepast worden. Alle gaten zaten nu immers 6,3 cm te hoog. Wat denk je? Ben ik met mijn grijze kop bezig om alle gaten opnieuw af te tekenen. Toen ik de decoupeerzaag pakte, keek ik wat vreemd aan tegen al dat krassen en tekenen op die plaat. Toen kreeg ik weer mijn heldere geest terug. Er moest gewoon 6,3 cm van de onderkant afgezaagd worden! Haha! Dus hup een strook van ruim 6 cm eraf en klaar.
Om de spoelpijp en de afvoerbuis soepel in de daarvoor bestemde gaten te laten glijden, heb ik wat vet gebruikt als glijmiddel. Dat heb ik op de uiteinden gesmeerd. Ik weet niet hoe ik op dat idee gekomen ben. Toen ik de pot op z'n plaats schoof, floepten de pijp en de buis elk in hun eigen gaatje.
Hoera! Nadat ik de pot weer vastgezet en het spoelmechanisme geplaatst had, drukte ik vol spanning op de kleine doorspoelknop. Een controle wees uit, dat de boel droog bleef. Toch nog even voor de zekerheid de knop voor de grote boodschap gedrukt. En toen..... zag ik water onder de pot verschijnen! Na het dweilen heb ik de soeplepel weer gepakt en de pot geleegd. Ik zag al snel waar de lekkage zat. Het rubber van de afvoer sloot weliswaar keurig om de rioolpijp, maar sloot hem niet waterdicht af. Gelukkig is er nog zoiets als kit. Ik heb de pijp drooggemaakt en een randje kit erom heen gespoten. De kit zat een halve centimeter voor de plek waar de pijp in het manchet geschoven wordt, zodat het bij het aandrukken van de pot tegen de wand, precies op de goede plek komt te zitten.
Na deze ingreep heb ik even lunchpauze gehouden, zodat de kit wat kon drogen. Na de lunch kwam de tweede test. Na de kleine spoeling bleef het droog. Net als bij de eerste keer. Maar na de tweede grote spoeling... ook! Joehoe! Daarna was het een kwestie van de boel afronden en het gereedschap opruimen. Na weer een test bleef het nog steeds droog. Ik blij, zij (de gebruikers) nog blijer.