vrijdag 10 mei 2019

Wel of geen hand geven?

Ik las dat iemand meneer Rutte niet de hand wilde schudden. Ik geef direct toe dat ik dacht : "Nou en?"
Slechts één keer heb ik geweigerd iemand een hand te geven. Hij stak zijn hand naar mij uit, maar ik weigerde die te schudden. Oké, je kunt het onfatsoenlijk noemen. Een aantal politici zal ik ook niet de hand schudden. Ik ben daar nogal strikt in. Iemand een hand geven is voor mij een vorm van elkaar op vriendelijke basis begroeten. Ik weet zeker dat velen bepaalde politici nooit de hand zullen schudden.
Ik vergelijk het weigeren met het schudden van de hand van iemand die iets van me gestolen heeft of mij iets anders naars aangedaan heeft. Niet na zijn excuses, maar na zijn (mis)daad. Dus waarom zou ik dan iedereen de hand moeten schudden? Er zijn velen door het regeringsbeleid in de problemen geraakt. Ik kan me levendig voorstellen dat zo'n slachtoffer de dader / veroorzaker niet de hand wil schudden. Uit boosheid. In dit geval vond Rutte de weigering onbeleefd. Het College voor de Rechten van de Mens heeft anders bepaald. Het weigeren van het schudden van iemands hand mag en is geen reden om iemand af te wijzen. Niet aan de hand dus. Het liegen en bedriegen vallen wat Rutte betreft dus niet onder 'onbeleefd'. Ik vind meneer Rutte onbetrouwbaar, hij liegt mij te vaak. Ik zou zo'n iemand ook niet de hand willen schudden. Ik behoor niet tot zijn soort. Ik heb ook zeer weinig respect voor hem. Nee, doe mij maar mensen zoals de burgemeesters van Rotterdam en Arnhem.