dinsdag 7 mei 2019

Vulautomaat regenton

In een reactie op een bericht over het vullen van onze regenton, is mij (weer) gevraagd welke automaat ik gebruik en wat de diameter van de buis is.
Helaas heb ik geen verpakking meer van de automaat. Ik kocht hem ooit bij een Formido bouwmarkt. De automaat was daar toen in de aanbieding. Ik moest in de 80 mm regenpijp een rond gat zagen van plm 40 mm diameter. Daarin werd de kraan met opvang geduwd. Aan de kraan zit een slang op een uitloop met een diameter van 32 mm.
Het aantrekkelijke van de automaat was niet alleen de prijs, maar ook de techniek. Er zit een kraan op en ik hoefde de regenpijp niet te splitsen. De automaat is met een soort omslag om de regenpijp vastgezet. De omslag kent verschillende standen, dus de diameter van de regenpijp speelt niet direct een rol. Afgezien van minimaal en maximaal. Met een gatenzaag heb ik de vereiste opening gemaakt.