maandag 6 mei 2019

Droog en gesmeerd

Als het regent of geregend heeft en ik open het portier, dan valt regenwater vanaf het dak op de treeplank. Als ik het portier niet snel genoeg open, dan valt er ook water in de bak die aan het portier hangt. Ik heb de waterval omgeleid met een stukje tochtband. Het profiel is van zacht plastic en is hol van binnen. Ik heb het boven het portier geplakt, nadat ik het plaatwerk had ontvet.  De simpele oplossing werkt prima. Het regenwater wordt nu richting een raamstijl geleid, waar het via de carrosserie naar beneden wordt gedirigeerd. Natuurlijk heb ik zo'n stripje ook boven het andere portier geplakt.
Na de aankoop in 2016 bleek dat beide buitenspiegels niet verstelbaar waren. De kunststof behuizing zit vast, maar de spiegel zelf zou moeten kunnen bewegen om op de juiste wijze het beeld van het verkeer achter me te kunnen weergeven. Het afstellen gebeurt volgens mij via een 'kogelgewricht'. Een gok, want zeker weten doe ik het niet. Omdat ik niet bij dat gewricht kon komen met een oliespuitje, heb ik in de zijkant van de behuizing een gaatje geboord. Omdat ik toen over een paar kunststof plugjes / dopjes beschikte, heb ik de diameter ervan gebruikt als maat voor de boor.
Via het geboorde gaatje (bewust aan de zijkant om inslaande regen en vuil te voorkomen) heb ik met een busje WD40 met het bekende rode rietje het kogelgewricht achter de spiegel gesmeerd. Vervolgens ben ik voorzichtig na een korte wachttijd het spiegelglas heen en weer gaan bewegen. Tussentijds nog een paar keer gespoten, totdat de spiegel weer soepel in beweging gebracht kon worden. Hoera! Dopje op het gat en klaar. Op naar de volgende spiegel.
We zijn nu in 2019. De spiegels zijn nog steeds gemakkelijk af te stellen. Mede omdat ik ze tussentijds wat smeer. Ik ben wel een dopje kwijtgeraakt. Vergeten waar ik dat kleine ding bewaard heb. Haha! Hoewel ik met enige regelmaat in de bouwmarkt kom, vergeet ik telkens weer een paar van die dopje te kopen.