woensdag 22 mei 2019

Markerwaarddijk

Deze week is er weer een dodelijk ongeval gebeurd op de dijk die ligt tussen Lelystad en Enkhuizen. We vinden die weg erg gevaarlijk. Hoewel, de weg is zoals met zoveel wegen weinig mis mee, maar met veel automobilisten en motorrijders wel. Aan hen is de maximum snelheid van 100 km/ uur en de inhaalverboden niet besteed. Ik herinner me nog, dat ik vanwege het gevaarlijke rijgedrag liever een auto voor me had rijden. Zeker als ik daar op mijn motorfiets reed. Zo'n voertuig voor me beschouwde ik als een soort veiligheidsbuffer. Het liefts reed ik dan (op afstand) achter een voertuig dat de verlichting voerde. Dat nam niet weg, dat ik als volger uiteraard ook verder vooruit keek.
De meeste ongevallen vinden daar plaats vanwege veel te snel rijden in combinatie met inhalen. Een oplossing zou kunnen zijn die weg te verbreden tot een vierbaans met een vangrail in het midden. Wegpiraten zijn toch moeilijk te bestrijden en blijven vaak onverbeterbaar.