zaterdag 25 mei 2019

Als je maar gelukkig bent

Tijdens de opvoeding hebben wij, ouders, het geregeld tegen onze opgroeiende jongens gezegd. Het was ons antwoord op vragen over relaties : "Wat als ik nou met een vriend thuiskom? Stel dat ik verliefd wordt op een ouder iemand?" Wat ons betreft geen probleem, zolang je maar gelukkig bent.
Soms denk ik daaraan terug, als ik hoor over hoe lastig het voor sommigen is om uit de kast te komen bij vooral hun ouders. Jammer dat die ouders hun kinderen hun visie niet eerder hebben geventileerd. Met gevolg dat zo'n kind onnodig lang in de kast blijft zitten met onnodig veel stress. Want in relatief veel gevallen vielen de reacties van de ouders reuze mee. Sommigen zeiden zelfs : "Dat verwachtte ik al." Jammer dat ze ter geruststelling dat niet eerder hebben laten blijken.