vrijdag 10 mei 2019

Losgeslagen?

Soms lees of hoor ik verhalen over losgeslagen kinderen. Wat mij opvalt is, dat ouders / opvoeders beweren dat zo'n kind op een bepaalde leeftijd 'opeens' anders begon te doen. Alsof het kind op een kwade dag 's morgens wakker werd met het plan eens flink drugs en alcohol te gaan gebruiken en/of het criminele pad op te gaan. Zo werkt dat dus niet. Ik ben zelf ook kind geweest en ik herinner me nog dat ik naar situaties toegroeide.
In veel gevallen spreekt men over losgeslagen jeugd. Dat klopt. Je kunt iets loslaten door geleidelijk de teugels te gaan vieren. Als iemand of iets losgeslagen is, dan is daar sprake van een hoge drang naar iets anders dan de bekende benauwende leefomgeving. Een vlucht uit een beklemmende greep. Dan is de kans groot dat kinderen tot extreem gedag overgaan. Maar er is altijd sprake van een stukje voorgeschiedenis, een groeipad. Oké, ik ben geen psycholoog of psychiater.