dinsdag 7 mei 2019

Lichtvoetig

In de bus ligt een tafeltje in onderdelen. Het spul ligt in een van de bagagebakken. De delen zijn een voet (foto), een poot / buis en een blad met daaronder ook een 'voet' geschroefd. Als dat tafeltje gebruikt gaat worden, schroeven we de voet met zes plaatschroeven op de grond vast. Op die plek zitten namelijk de schroefgaten. Vervolgens steken we de poot / buis in de voet en op de poot komt dan het blad.
De hele constructie is vrij licht en dat heeft gevolgen voor met name de voet. Die is al op een paar plekken bij de schroefgaten gaan barsten. Dat komt niet alleen omdat er Made in Taiwan opstaat, maar ook omdat het blad soms in beweging komt, door stoten. Dan gaat de poot onderin wrikken.
Ik wil het tafeltje steviger op zijn poot zetten, door een sterkere voet te gaan gebruiken. De bevestiging op de vloer wil ik terugbrengen van 6 - naar een 4-punts. De nieuwe voet wil ik niet meer met schroeven, maar met M8 bouten op de grond vastzetten. Ik wil in 4 van de bestaande gaten blindklinkmoeren (M8) plaatsen. Op die moeren komen bij niet gebruik dopjes te zitten, zodat er geen vuil in komt. De overige gaten in de vloer maak ik dicht. Ik overweeg een stalen, vierkante of ronde grondplaat te (laten) maken met 4 bevestigingsogen. Op die plaat wordt dan een stuk buis van 6 cm hoog gelast, dat een (binnen)diameter heeft die iets groter is dan de buiten diameter van de poot. Ik denk dat de juiste maten een uitdaging gaan worden. Ik ga maar eens contact opnemen met onze lasser.