maandag 20 mei 2019

Economie


Op de middelbare school kreeg ik o.a. het vak Economie voor mijn kiezen. Ik vond het een leuke, interessante leerstof. Veel boeiender dan het vak Recht. Ik herinner me nog dat onze docent, meneer Griffioen, de eerste les uitlegde waar het woord economie vandaan komt.
In de jaren erna ben ik ,uiteraard ook vaak onbewust, met onderdelen van dat vak in aanraking geweest. Voornamelijk met de elementen vraag, aanbod, inkomen en prijs. Ik kon die direct herleiden tot mijn eigen financiële situatie. Maar ja, dat is al weer meer dan 50 jaar geleden (oeps, ik word echt oud!).
Het nationale cijferbureau, CBS, definieert de economische groei als volgt : 

"De economische groei wordt gemeten aan de hand van het bruto binnenlands product. Dit is, afhankelijk van de gekozen benadering, de optelsom van de totale productie, bestedingen of het inkomen van Nederland. De totale waarde van het bbp wordt bepaald met behulp van het systeem van nationale rekeningen. De toename van de waarde van het bruto binnenlands product (bbp) kan worden gecorrigeerd voor inflatie. De uitkomst hiervan wordt volumegroei genoemd en wordt gebruikt als een indicatie van de reële toename van de materiële welvaart, oftewel de economische groei.

Er is sinds mijn schoolperiode blijkbaar heel veel veranderd. Dus zit ik al lange tijd te wachten, totdat de economische groei ook bij gewone en vooral arme mensen terechtkomt.