zondag 19 mei 2019

Dom, dom, dom

Onlangs schreef ik over het waterverbruik en dan met name het opvangen van regenwater met een automaat. Dat is nodig, want in tegenstelling tot andere bedrijven, willen de drinkwatermaatschappijen mij niet meer water verkopen wanneer dat nodig is. Nee, dan krijg ik te horen dat ik zuiniger met water moet doen en anders gaat de hoofdkraan verder dicht. Of wel : schaarste.
Maar goed, vanmiddag barstte een flinke onweersbui los, compleet met een forse hoeveelheid regen. Ik genoot stiekem van die stortbui, want onze regenton had wat vocht nodig. Toen ik na enige tijd nieuwsgierig een blik in de ton wierp, viel mij op dat er veel water over de grond spoelde richting een rioolputje. Dat regenwater kwam uit onze regenpijp! Ergo, er was iets met de kraan van de automaat. Hij stond keurig open, dus heb ik de slang die naar de ton leidt verwijderd. Toen zag ik pas dat er nauwelijks water uit de kraan kwam. Ik vingerde even in de tuut en ja hoor : verstopt! Allemaal blaadjes. Ik had zowel de goot van de overkapping als die kraan al een keer schoongemaakt. Maar een paar flinke bladeren deden dat klusje volledig teniet. Met een stukje installatiedraad heb ik het inwendige van de kraan gereinigd. Toen ie weer behoorlijk stroomde, hield de regen op.... Nu het dan toch weer droog is, kan ik ook een blik werpen in de goot. Je weet maar nooit. Ik denk dat ik maar een stukje gaas in de goot over de aansluiting met de regenpijp leg. Een overstromende dakgoot valt sneller op, dan wanneer er stiekem regenwater wegstroomt.