donderdag 30 mei 2019

Een gewone koelkast

In onze bus hebben we een gewone koelkast (tafelmodel) geïnstalleerd. Dus geen speciale, zoals in onze caravan. In de caravan kon de koelkast zowel op 220 als op 12 volt en op butagas draaien. Het formaat van dat kastje met piepklein vriesvakje (goed voor twee -grote!- ijsblokjes) was klein. Zelfs voor twee personen. Toch is zo'n klein ding relatief duur. Voor dat geld kan je ook bijna drie tafelmodel koelkasten kopen. Alle mogelijkheden wat energie betreft maakte dat ding ook storingsgevoelig. Dus : weg ermee!
We hebben nu dus een goedkopere tafelmodel koelkast met fatsoenlijk vriesvak en volop koelruimte. Een stuk degelijker en minder storingsgevoelig. Omdat de kast op 230 volt draait is ie onderweg in principe niet operationeel. Maarrrr, daar gaan we dus wat aan doen. Ik heb al een flinke 2e accu gekocht. Nu nog een nieuwe (zuivere sinus) omvormer kopen, die de 12 volt energie omzet naar 230 volt. De koelkast trekt niet veel : 75 watt. Uitgaande van een piekbelasting van 200 watt (ruim genomen) zal ik een omvormer van minimaal 300 watt willen aanschaffen. Dan heb ik wat vermogen betreft meer dan genoeg.
Zodra we ergens aangekomen zijn waar 230 volt is, kan die accu weer opgeladen worden voor de volgende trip. De extra accu komt misschien toch nog onder de verlaagde passagiersstoel te staan. En anders achterin tegen de achterportieren onder het bed. In een aparte bak. Als ik een noodstop moet maken moet dat ding wel daar blijven en niet in iemands nek terechtkomen. Onder de stoel staat de accu al in een bak, waarin ie geen kant op kan. Alleen recht omhoog tegen de zitting.