vrijdag 1 februari 2019

Undercover boss

Zoals voor zoveel programma's geldt : als je er twee afleveringen van gezien hebt, heb je ze allemaal gezien. Trouwens, de zomer is al lang voorbij en toch barst het op veel tv zenders van herhalingen van herhalingen. Wat mij opvalt is dat het programma Undercover Boss op zich een prima uitgangspunt heeft. De uitwerking ervan vind ik aanzienlijk minder. Natuurlijk is het voor hoger geplaatsten heel goed, zo niet een must, contact met de 'werkvloer' te houden. Ze moeten weten waar ze het over hebben. In een paar van mijn projecten heb ik daarom ook mensen het veld ingestuurd, waaronder planners en werkvoorbereiders en mensen van de helpdesk.
Wat ik minder vind is de afronding van het programma. Enkel medewerkers waarmee zo'n boss samengewerkt heeft worden beloond (of niet). Ik vind het zelfs gênant als zo'n boss tegen een medewerker zegt, dat ie verblijd wordt met het juiste gereedschap. Dat beschouw ik niet zozeer als een presentje voor de medewerker. Zoiets zie ik meer als een hiaat opvullen in de randvoorwaarden, waaronder personeel hun werk naar behoren moeten kunnen uitvoeren. Of wel : de boss heeft zelf onvoldoende gefaciliteerd.
In zo'n eindgesprekje zou ik meer de overige medewerkers betrekken en belonen.