zaterdag 2 februari 2019

Het onderwijs zakt ineen

Er is weinig animo om voor een klas te gaan staan. Ik neem mijn petje af voor mensen die dat toch willen doen. Afgaande op de geluiden om me heen en de vele artikelen in de media, begrijp ik best waarom er zo weinig animo is. De leerlingen hebben veelte veel ruimte gekregen. Als docent moet je heel goed opletten wat je zegt en/of doet en veel over je heen laten komen. Je moet er maar tegen kunnen. Een leerling aanraken mag niet meer. Als een leerling fysiek en/of agressief wordt moet je als leraar op de vlucht slaan. Want ook verbaal mag men bijna niets. Alles valt tegenwoordig onder geweld of ongewenst gedrag. Wat de leraar betreft, niet wat de leerling betreft. Per saldo is mijn conclusie, dat zowel de betreffende ouders (opvoeding)  als de scholen zelf (willen per se hun 'goede' naam hoog houden) debet zijn aan het ontstane tekort.
Scholen doen weinig aan handhaving van hun eigen regels en stoppen veel zaken liever in de doofpot. De school wil immers populair blijven. Een school werd vroeger beoordeeld door de ouders / opvoeders, tegenwoordig door de (toekomstige) leerlingen. Zij  bepalen met hun criteria wat een leuke school is. En dat zijn dus scholen waar veel toegestaan is en waar de leerling de baas is. Gevolg is dat vakken gaan wegvallen. Het onderwijs zakt zodoende nog verder in elkaar.