zaterdag 16 februari 2019

Niet alle kranten

Nee, ik lees niet alle kranten. Ik heb zo mijn eigen voorkeuren wat berichtgeving betreft. Ik vind De Telegraaf te opjutterig en wat opgeblazen. En dan zijn er linkse kranten, daar doe ik ook niets mee. Het begon al met de Volkskrant, mij als kid of the baby boom, beter bekend als NSB-krant. Zo'n besmette krant zal ik op voorhand al niet lezen. Zelfs nu niet, omdat ik nog steeds die landverradersgeest proef in de summiere berichten die ik van die krant voorbij zie komen. Gelukkig haakten veel Volkskrant-abonnees op tijd af, zodat die krant tijdens de oorlog stilgelegd werd. Nee, ik heb de oorlog niet meegemaakt. Wel de naoorlogse sfeer die in mijn omgeving nog erg anti Duits en anti landverraders was. Als kind werd die houding met de paplepel ingegoten en in het dagelijks leven daarin meegezogen. Al maakte ik soms uitzonderingen.
Het AD valt me mee, al lees ik niet alles. Geen krant, maar een weekblad is Elsevier. Vind ik wel prettig lezen.
Voor het overige, buitenlands, nieuws moet ik in het buitenland zijn bij speciale kranten. Vanwege de subjectiviteit bij onze media. Soms probeer ik zelf evenwicht in het nieuws aan te brengen door eerst over het onderwerp in een links en vervolgens in een rechts georiënteerd blad te lezen.