zondag 24 februari 2019

Uit een Jappenkamp

Ze zat wat verloren op een bankje in de zon. Ik was wat verderop Fenna laten rennen met haar tennisbal. Toen Fenna bekaf was, liep ik naar de afvalcontainer naast het bankje om een zakje met inhoud even weg te gooien. Ik groette de vrouw met zonnebril en vroeg haar of ze lekker van de zon zit te genieten. Het duurde niet lang eer ik naast haar zat. Ze heeft Fenna en mij vaker zo bezig gezien vanuit haar appartement, zei ze.
Toen ik naast haar zat vroeg ze me of ik soms uit Indonesië kwam. Tja, en toen volgde een lang en interessant gesprek. Zelf is ze daar wel geboren, maar heeft de eerste jaren in een Jappenkamp doorgebracht. Aan die periode heeft ze een trauma overgehouden, waar ze tot op heden last van heeft.
Het toeval wil dat ze met dezelfde boot vanuit Indië naar Nederland gevaren zijn als mijn moeder en zus. Maar niet tijdens dezelfde vaart.