zondag 17 februari 2019

Een lege accu

Vanmorgen wilde Sonja haar scooter na een lange tijd weer starten. Het indrukken van de startknop leverde een licht tikkend geluid op. Dat was alles. Dus dat wordt kicken geblazen. Op die scooter bevindt zich een wat vreemd kickstartmechanisme. Het pedaal maakt een driekwart slag, voordat je voelt dat ie het blokje aangrijpt. Met gevolg, dat het opgang brengen van de krukas beperkt blijft tot een zeer korte kwart slag. Volgens de dealer moest het blokje met twee razendsnelle trappen aangetrapt worden. Maar ja, die man is wat jonger dan ik. Maar het werkte dit keer ook (hijg, hijg). Na een ritje van plm 8 km, dachten we dat de scooter wel weer elektrisch gestart zou kunnen worden. Onderweg had Sonja dat al geprobeerd en met succes. Maar weer thuis, leek de accu toch weer leeg. Zo leeg zelfs, dat ook aantrappen niet meer lukte.
Er was nog een euvel, een vreemd, schurend geluid aan het voorwiel. De remschijf en -blokjes liepen vrij. Het geluid deed zich voor bij een bepaalde stand van het draaiend wiel. Dus niet constant. Eerst verdacht ik de km-aandrijving. Maar die bleek het niet te zijn. Hij stond ook goed in de olie. Ik heb toen de vooras losgemaakt en voorzichtig wat olie op de bewegende delen gespoten. Toen was het geluid opeens weg. Ook als ik mijn rechteroor naar het wiel keerde. Ik weet niet of dat definitief verdwenen is, maar dat horen we dan wel.
Hij schuurt nu geruisloos, denk ik dan maar. Ik heb het lege 12 volt energiedoosje maar aan de lader gehangen. De lader is net een computer. Ik kan kiezen tussen 12 of 6 volt  en of het een gel of standaard (lood) accu is. Na die selectie moet ik op de startknop drukken. Uiteraard met een aan beide kanten aangesloten lader. Na drie kwartier gaf de lader aan, dat de accu vol was. Even testen dus. Een druk op de knop en..., toen sloeg dat gekke ding direct weer aan. Morgen gaat Sonja maar eens een flink stuk rijden.