maandag 4 februari 2019

Rook uit de omvormer!

Vorig jaar heb ik een 300 watt inverter (omvormer) gekregen. Ik dacht nog : "Handig, want dan kunnen we de koelkast van de camper onderweg ook gebruiken!"
stoel eruit
Eind vorig jaar heb ik een flinke accu gekocht, die ik als energiebron wilde gebruiken. De omvormer maakt namelijk van 12 Volt energiek 230 Volt. De accu past mooi onder de voorstoel van Sonja. Vanmorgen heb ik die stoel gedemonteerd en ja hoor, de accu paste er mooi in. Ik heb hem klem gezet, zodat ie als een huis staat. Ik kon de accu enkel van bovenaf in de ruimte onder de stoel laten zakken. Hij staat in een vierkante metalen bak, dus kan geen kant op.
Stap 3 was het aanbrengen van de kabels. Afgezien van de plus en de min voor de omvormer, heb ik ook nog bedacht een aansluiting te maken voor de accu-oplader. Ik moet er niet aan denken, dat ik telkens die stoel moet demonteren om de accu op te laden. Ik zie het ook niet zitten om de accu te koppelen aan die van de auto of aan het oplaadsysteem van de camper. Dus het wordt een afzonderlijke energiebron, die opgeladen wordt via een vaste kabelset met een contrastekker. De set maakt deel uit van de oplader.
hij past
De kabels heb ik allemaal gesoldeerd en met rode verf en rode krimpkousen de plussen gemerkt, omdat het van essentieel belang is de plus van de min te onderscheiden. Ik moest ook nog een kabeldoorvoer in de zijkant van de stoelbak boren. Daar gingen de plus en min doorheen van de accu naar de omvormer. De omvormer heb ik tegen de zijkant gemonteerd. Daarna heb ik, na weer een controle, de bedrading aangesloten. Behalve de aansluiting op de min pool van de accu.
Toen het moment suprême daar was en ik de accuklem even tegen de min-pool tikte, hoorde ik een knalletje en een sissend geluid. Hoewel ik slecht heel even contact maakte, kwam er rook uit de omvormer! Halleluja! O nee, geen witte maar zwarte rook. Aan de buitenkant bevindt zich een zekering; die bleek na controle te zijn doorgebrand.
met rubberen kabeldoorvoer
Nader onderzoek wees uit, dat de zekering een 40A exemplaar was. Een nogal flinke jongen, waar ik direct mijn vraagtekens bijzette. Op de behuizing staat dat er een 30A zekering in zou moeten. Zo'n afwijking zou ik zelf nimmer toepassen. Die heb ik ooit een keer op een motorfiets van mij aangetroffen. Met alle gevolgen van dien voor een deel van de kabelboom. De vorige eigenaar dacht blijkbaar het probleem van een continu doorslaande zekering te kunnen oplossen met het plaatsen van een zwaardere. Hij had namelijk extra lampen gemonteerd, zonder een relais te gebruiken. Eikel!
Omdat de schroeilucht bleef hangen, heb ik de omvormer voorzichtig open geschroefd. Ik zag direct twee onderdelen, die veel weg hadden van  zwarte AA batterijen. Ze waren beide aan de onderkant gesmolten.
Toch twijfeld eik weer. Ik heb de kabels nogmaals gecontroleerd. Maar die zijn keurig gescheiden in plus en min. Ik heb mijn werkzaamheden maar beëindigd. Ik ga maar op zoek naar een nieuwe omvormer. Een goede. Tot nu ben ik toch blij met de basis : een accu met de benodigde kabels.