Zouden al die demonstrerende scholieren onderweg zwerfvuil opgeruimd hebben? Vuil dat ze zelf weggegooid hebben? De treinen lagen vol rommel van hen. Verbeter de wereld, maar begin bij jezelf, zeg ik dan maar.
Ik ben benieuwd naar alle gevolgen van het elektrisch rijden. Niet enkel het eindresultaat van een rijdende e-car zonder CO2 uitstoot. Velen staan nauwelijks stil bij wat het betekent, wanneer er in ons land louter elektrische auto's zouden rondrijden. Of misschien : stilstaan. Want files hebben te maken met hoeveelheden. Gezien de beperkte actieradius, kan het zijn dat de autobergingsbedrijven drukke tijden wacht.
De productie op zich van een e-car is op dit moment al een enorme vervuiler. Voor elke geproduceerde e-auto kan een vieze diesel 8 jaar rond rijden. En dan is er nog het negatieve effect op het milieu en de mensheid (kinderarbeid, armoede, milieuvervuiling bij de winning van kobalt en lithium!) in de landen die de grondstoffen moeten leveren. Moeten die zaken eerst uitgebannen worden alvorens men met de productie van de e-car begint?
In een land als België zullen, wanneer iedereen daar een e-car zal rijden, twee extra kerncentrales (á 1.000 megawatt / stuk) gebouwd moeten worden en ruim 600 windmolens in zee of het dubbele op het land nodig zijn. Of ander ruim 15.000 voetbalvelden met zonnepanelen om de stijging van ruim 20% aan te kunnen. 's Winters, als er minder zonnige dagen zijn, zal het tekort gecompenseerd moeten worden.
Op dit moment is het met name de productie van de e-cars, die voor een enorme vervuiling zorgt. Die zou veel schoner (ook sociaal) moeten. Maar daar hoor ik weinig over. Tja, en dan wil men ook nog van het gas af. Ook dat zal meer elektriciteit gaan vergen. En wat de kosten betreft, die wil men op de burger verhalen. Volgens mij is de hele hype vooral bedoeld om belastinggelden te innen. Maar niet bij de grote vervuilers. Die worden weer gespaard.
Als ik dit zo bekijk, dan gaat het ons heel veel geld kosten.