Ingezonden n.a.v. Aan de slag bij Heineken
Met de slagzin "Het bier is weer best" besloten de
gezamenlijke brouwers in 1949 campagne te voeren om daarmee de
Nederlandse bierconsumptie van 10 liter per persoon per jaar weer te
laten stijgen. De herinnering aan de slechte smaak van het z.g. 'slappe
bier' dat eeuwenlang was gemaakt van vervuild grachtwater moest voorgoed
de wereld uit. Na de oorlog waren er weer goede grondstoffen
beschikbaar en de brouwers zagen hun kans schoon de bevolking weer wat
meer 'aan het bier te krijgen'. En dat lukte, want het aantal liters per
persoon steeg van 10, via 40 (in de jaren '60) naar zelfs 90 liter per
jaar (begin '90) maar daarna volgde er een onverwachte daling naar 70
liter p.p.p.j. (2014) *. Die daling is opvallend maar heeft Willem in de
periode '96-'98, met zijn vernieuwde computer-programmering, onbewust,
mogelijk bijgedragen aan die daling? Tja, ... wie zal het zeggen? Het
zou zo maar kunnen dat door een fout 'haakje', een dubbele punt of een
komma teveel in een geheugencelletje, de vulmachines van de bierflesjes
1 cm3 te vroeg stopten en er toch evenwel maar snel een dopje op
stampten?!
* Zie ook: : http://historiek.net/jaren-van-verandering/45220/.
Fan-tilator