vrijdag 20 maart 2015

De uitlaat eraf


Al een paar keer eerder heb ik overwogen de uitlaat van mijn motorfiets eraf te halen. Dat was telkens tijdens wat poets- en onderhoudswerk. Het probleem van die uitlaat is, dat ik niet overal bij kan komen. Zoals bijvoorbeeld de bovenkant, die tegen de onderkant van het motorblok  aankijkt. Maar ook de zijkanten van de beide uitlaatdempers, die langs de achterbrug lopen.
Vanmorgen, nadat ik Fenna had uitgelaten, heb ik eerst maar alle bouten en moeren van  de uitlaat met WD40 ingespoten. Want je weet, als je een uitlaat wilt demonteren dan kan je te maken krijgen met vastgeroeste of -gekoekte zooi die soms kan leiden tot afgebroken en/of dolgedraaide bouten. En daar zit ik dus niet op te wachten.
Toen ik zo'n drie uur later aan de klus begon, had ik niet verwacht dat de demontage zo soepel zou verlopen. Er was geen moer aan! Alle bouten en moeren gingen namelijk heel soepel los. Zelfs die aan de cilinderkant, die er nogal roestig uitzagen.  Kijk, dat gaf deze burger nog meer moed!
De uitlaat vormt één geheel. Hij is in het midden deelbaar, maar ik besloot hem in z'n geheel onder de motor vandaan te halen. En dat lukte kantje boord, vanwege de beperkte ruimte. Vooral het voorwiel stond in de weg. Ik heb de 4 in 2 daarna op mijn workmate (niet Sonja en ook niet Fenna, maar die B&D werktafel) gelegd. Wat een gewicht zeg! Als ik een 4 in 1 zou monteren, dan zou dat bijna de helft aan gewicht schelen. Maar verder zou het geen gezicht zijn. Vind ik. Een eerste inspectie vertelde dat er geen gaten in de uitlaat zitten. Of wel : hij is gasdicht. Ik zag wel veel roest en roestplekken. Voor het verwijderen van de roest heb ik gekozen voor een zachte staalborstel met koperen haren. Daarna ga ik met een fijnkorrelig schuurpapier de boel (op)schuren. Dan, na het stofvrij maken, gaat er een dunne laag antiroestverf op, gevolgd door weer licht opschuren en vervolgens zwarte hitte bestendige lak erover spuiten. Als de boel droog is en ik vandaag of morgen nieuwe uitlaatringen heb gescoord, kan de uitlaat er weer op. Maar voor het zover is, ga ik natuurlijk ook even de voorzijde van de cilinders weer mooi schoon en zwart maken. Daar kan ik nu heel gemakkelijk bij.